DIY: Stort gips-egg

For et år siden laget jeg mitt første gips-egg. Den gang brukte jeg en vanlig ballong som form. I år hadde jeg lyst på et gips-egg som var digert! Jeg fikk tak i noen gigantiske ballonger, og brukte en av de som form.

diy (14)

Fremgangsmåte:

Du trenger en ballong (velg den størrelsen du ønsker), gipsstrimler, alabastergips, en skål med vann og en voksduk. Gipsstrimler og alabastergips får du kjøpt på panduro.

diy (4)

Blås opp ballongen til ønsket størrelse. Legg voksduken på bordet. Klipp til gipsstrimler i passende lengder. Jeg ønsket at egget skulle ha en ujevn kant øverst, så jeg klippet strimlene skrått i den ene enden.

diy9

Dypp en og en strimmel i litt vann, og legg strimlene loddrett rundt hele ballongen. Pass på at gipsstrimlene overlapper hverandre. Gipsstrimlene tørker gangske fort, så en må passe på at bunnen på ballongen står ned mot bordet noen ganger underveis, slik at det vil stå stødig når det er tørket.

diy (2)

La gipsstrimlene tørke. Når gipsstrimlene er helt tørket er formen på selve egget ferdig, men et lag med gipsstrimler er gangske skjørt, og en må derfor legge på noen lag med alabastergips. Bland gipsen ut med vann til ønsket konsistens. Jeg valgte å ha ganske rennende konsistens, slik at det var lett å stryke på et tynt lag på egget. La dette tørke før du gjentar prosessen en gang til.

Når gipsen er skikkelig tørr (her gjelder det å være tålmodig) sprekker en forsiktig hull i ballongen og fjerner denne. Gips-egget er nå ferdig!

diy (7)

Etiketter: